Værdi-absolutismens indtog.


http://denkorteavis.dk/2013/venstreflojen-svigter-indvandrerkvinderne/

”Om undertrykkerne tilhører en religion eller sundhedsfascisme, kultur eller noget andet, er jeg sådan set ligeglad med. Det handler om, at ingen skal have så meget magt, at de undertvinger andres frihed”, understreger Karen West.

Vi har hørt netop dette argument bragt frem i debatten så mange gange, så det efterhånden er blevet et dogme, som underbygger enhver argumentation mod statsautoriserede tiltag.

Men en stor del af vores samfund bygger på netop det, at undertvinge individuel frihed til fordel for fællesskabets bedste. Eksempelvis straffer vi kriminelle for brud på en lovgivning, som undertvinger individuelle frihedsrettigheder til fordel for kollektive målsætninger om et samfund, som vi alle gerne vil leve i. Så er det ikke lidt et cirkulært retorisk argument, som ikke har nogen reel værdi?

Burde vi ikke snarere sige, at ingen skal have så megen magt, så de kan undertvinge andres frihed imod kollektivistisk vedtaget sund fornuft? For det er vel nok mere dét, som vores samfund bygger på.

Jeg synes, Karen West, at du slipper alt for let om ved at komme med et postulat, som i den kontekst, du omtaler i interviewet, er rimelig omkostningsfrit, men som absolut ikke er frigjort af hverken din egen eller dit partis historie på den måde, som du forsøger at fremstille det. Frihed har aldrig nogensinde i den menneskelige historie været absolut og kan aldrig nogensinde blive det, da vi mennesker er sociale skabninger, som indgår i et komplekst samspil af regler for social adfærd. Så bliver det næste og naturlige spørgsmål så, hvilke værdier som skal ligge til grund for sådanne regler. Sådanne værdier er heller aldrig absolutte og aldrig løsrevet af en historisk kontekst. Verdenshistorien vil meget hurtigt kunne bekræfte det, jeg skriver her. Vi skal altså selv i et komplekst dynamisk samspil forsøge at påvirke hinanden til i et samfund at vedtage nogle værdier, som tillader en passende grad af individuel frihed vejet op imod nogle regler for social adfærd, som begrænser den individuelle frihed.

At betragte noget som helst som absolut i den sammenhæng er i sin mildeste form fejlbehæftet. At diskutere det er virkelig vigtigt, men som i ethvert andet ikke infantilt miljø, så kommer man ikke særlig langt ved at tage udgangspunkt i absolutisme og udelukkelse. Man riskerer i bedste fald ikke at nå ud med sit budskab – og i værste fald kommer man ikke til at kunne påvirke de, som man gerne vil påvirke til at ændre på deres værdier. Dermed gør man sig skyldig i den samme form for dogmatisme og holdningstyranni, som man beskylder andre for. Og historien viser i øvrigt også, at ingen religioner er 100% absolute. Også religioner (og jeg mener alle verdens religioner) bevæger sig i en konstant dynamisk process af forandringer. Så argumentet om, at man ikke kan forandre på religiøse dogmer, holder heller ikke. Hvor er det mandsmod blevet af, som har forandret vores egen folkekirke og dens dogmer? Vores folkekirke er ikke blevet forandret ved, at man har vendt ryggen til og sagt, at dem vil vi ikke snakke med, fordi de er for rabiate. Det er simpelthen værdigt til en stor bunke tudekiks! Næh, vores folkekirke er blevet forandret gennem dialogens hårdt tilkæmpede sejre, Karen West – i høj grad netop også, når det gælder kampen for kvinders lige rettigheder. Hvorfor skulle vi ikke kunne vinde denne kamp gennem dialog med andre religioner også? Deres dogmer er vel ikke stærkere end folkekirkens dogmer var og er?

Og i den sammenhæng synes jeg virkelig, at islam- og muslimkritikken har fejlet i fuldstændig groteske dimensioner. Der, hvor der burde være dialog, findes nu et apokalyptisk gabende intellektuelt tomrum befolket af noget, som vi vel kan benævne værdi-absolutismens dogmatiske apostle med følge.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: